Președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, Ordin pentru aprobarea Procedurii de stabilire și aplicare a sancțiunii la cifra de afaceri rezultate din activitatea de control.

Președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, emite un Ordin pentru aprobarea Procedurii de stabilire și aplicare a sancțiunii la cifra de afaceri rezultate din activitatea de control.

 

Având în vedere prevederile art.16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei  și ale art. 5 alin.(5) din Hotărârea Guvernului nr.700/2012 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare, prin prezentul, vă supunem atenției propunerea de emitere a unui ordin cu caracter normativ pentru aprobarea Procedurii de stabilire și aplicare a sancțiunii la cifra de afaceri rezultate din activitatea de control.

Prin proiectul de act normativ anexat se asigură procedura de aplicare a amenzilor la cifra de afaceri, având în vedere dispozițiile art. 16. –   (1) Pentru aplicarea sancţiunii prin raportare la cifra de afaceri, la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor se constituie, prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, o comisie ce are ca scop analizarea documentelor de control şi stabilirea sancţiunii conform art. 21 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu următoarea componenţă:

  1. a)directorul general al Direcţiei generale control şi supraveghere piaţă sau înlocuitorul desemnat de acesta;
  2. b)comisarul-şef din cadrul Direcţiei generale control şi supraveghere piaţă sau înlocuitorul desemnat de acesta;
  3. c)şeful Serviciului produse şi servicii alimentare şi nealimentare sau înlocuitorul desemnat de acesta;
  4. d)directorul general al Direcţiei generale juridice şi armonizare europeană sau înlocuitorul desemnat de acesta;
  5. e)comisarul desemnat prin act administrativ de către preşedintele autorităţii, altul decât cel care a întocmit documentul de control.

(2) Comisarul ce a întocmit documentul de control sesizează comisia în termen de maximum 3 zile, iar comisia se întruneşte în termen de maximum 10 zile calendaristice de la primirea documentului de control.

De asemenea, în conformitate cu prevederile alin (3) din actul normativ, prin ordin al Preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor se aprobă procedura de lucru privind stabilirea şi aplicarea sancţiunii la cifra de afaceri, ordin ce se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

 

 

 

 

 

 

Ordin nr. 273/2025

pentru aprobarea Procedurii de stabilire şi aplicare a sancţiunii la cifra de afaceri rezultate din activitatea de control , în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei

 

 

Având în vedere prevederile:

– art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei

– art. 5 alin.(5) din Hotărârea de Guvern nr. 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare;

– Referatul nr. 21191/11.03.2025.

 

Președintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, emite următorul ordin:

 

ORDIN

 

Art. 1.   Se aprobă Procedura de lucru privind stabilirea şi aplicarea sancţiunii la cifra de afaceri, rezultate din activitatea de control,  în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

 Art. 2.  (1) Comisia prevăzută la art. 16 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, personalul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor precum și al entităților subordonate, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

 (2) Desemnarea nominală a persoanelor ce fac parte din comisia prevăzută la art. 16 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025, a înlocuitorilor desemnaţi, precum şi a secretariatului tehnic se aprobă prin act administrativ al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. 

Art. 3.  Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

 

 

Procedura de stabilire şi aplicare a sancţiunii la cifra de afaceri rezultate din activitatea de control , în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei

 

CAPITOLUL I

Scop şi domeniu de aplicare

 

Art. 1. (1) Prezenta procedură are drept scop instituirea regulilor necesare stabilirii şi individualizării sancţiunilor contravenţionale raportate la cifra de afaceri prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, ţinându-se seama de gravitatea şi durata faptei, precum şi de elementele stabilite de prezenta procedură.

(2) Prezenta procedură se aplică activităţii de control desfăşurate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

(3) Prezenta procedură se aplică de către comisia constituită în conformitate cu art. 16 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025, de către personalul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor precum și al entităților subordonate.

CAPITOLUL II

Procesul de adoptare a deciziei de stabilire şi individualizare a sancţiunii

 

Art. 2. (1) În situaţia în care, în urma unei acţiuni de control, agentul constatator/echipa de control constată săvârşirea unei fapte contravenţionale care se poate încadra la sancţiunea cu amendă raportată la cifra de afaceri, întocmeşte procesul-verbal de constatare a contravenţiei în care sunt consemnate toate datele, verificările, prevederile legale încălcate şi concluziile acţiunii de control desfăşurate, fără a se aplica şi sancţiunea principală.

(2) În baza procesului-verbal de constatare a contravenţiei, agentul constatator/echipa de control întocmeşte un raport ce se înaintează secretariatului comisiei, în termen de maximum 3 zile. Comisia se întruneşte în termen de maximum 10 zile calendaristice de la primirea raportului.

 

Art. 3. Raportul conţine, dar fără a se limita la acestea, datele de identificare ale operatorului economic/profesionistului controlat, descrierea faptei contravenţionale săvârşite cu indicarea gravităţii şi duratei faptei, a impactului produs asupra pieţei şi asupra consumatorilor, după caz, a circumstanţelor agravante sau atenuante, temeiul legal, indicarea datei de împlinire a termenului de prescripţie a aplicării sancţiunii contravenţionale, toate datele şi elementele deţinute de către structura cu atribuţii de control necesare evaluării gravităţii abaterii respective, precum şi o propunere de stabilire şi individualizare a amenzii contravenţionale.

Art. 4.  (1) În procesul de analiză, comisia, prin intermediul secretariatului acesteia, poate solicita date, analize şi informaţii suplimentare compartimentelor de specialitate ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în vederea stabilirii gravităţii faptei, a duratei şi/sau a impactului produs asupra consumatorilor de energie.

(2) În cazul în care este necesar, comisia poate solicita informaţii suplimentare operatorului economic/profesionistului care face obiectul controlului, acesta având la dispoziţie un termen rezonabil de răspuns ce nu poate depăşi 5 zile calendaristice.

(3) În termen de 5 zile calendaristice de la data solicitării, operatorul economic/profesionistul sau compartimentele de specialitate furnizează comisiei datele şi informaţiile suplimentare solicitate.

Art. 5.  (1) În baza raportului şi a datelor şi informaţiilor suplimentare, dacă au fost solicitate, comisia se întruneşte în şedinţă, în vederea stabilirii şi individualizării sancţiunii contravenţionale prin decizie care se adoptă cu votul majorităţii simple, în termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii raportului la secretariatul comisiei.

(2) Comisia poate invita în cadrul şedinţei pe reprezentantul împuternicit al operatorului economic/profesionistului care are dreptul de a-şi susţine punctul de vedere.

(3) În cazul egalităţii de voturi este decisiv votul preşedintelui comisiei care conduce şedinţa.

(4) În situaţia în care, în urma analizei, se ajunge la concluzia că gravitatea faptei săvârşite nu impune sancţionarea cu procent din cifra de afaceri, comisia va emite o decizie în acest sens.

 

Art. 6.   Decizia comisiei va conţine, fără a se limita la acestea:

  1. datele de identificare ale operatorului economic/profesionistului controlat;
  2. descrierea faptei contravenţionale săvârşite cu indicarea gravităţii, datei şi a duratei faptei, a impactului produs asupra consumatorilor de energie, după caz;
  3. prezentarea circumstanţelor agravante şi/sau atenuante;
  4. dispoziţia legală încălcată;
  5. sancţiunea stabilită şi individualizată.

 

Art. 7. Decizia comisiei se semnează de către membrii şi de către preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi se comunică agentului constatator/echipei de control în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data adoptării, prin intermediul poştei clasice sau electronice, cu confirmare de primire, sau prin predare personală, sub semnătură olografă.

Art. 8.  (1) În baza deciziei comisiei, agentul constatator aplică sancţiunea prin completarea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, la rubrica sancţiune aplicată.

(2) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei, cu toate anexele acestuia, precum şi decizia comisiei se comunică contravenientului în termenele şi condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

 

CAPITOLUL III

Criterii de individualizare a sancţiunii

 

Art. 9.   Individualizarea sancţiunilor se face în funcţie de gravitatea şi durata faptei, de impactul produs asupra pieţei şi a consumatorilor de energie electrică/gaze naturale, cu respectarea principiilor eficacităţii, proporţionalităţii şi al efectului descurajator al sancţiunii aplicate.

Art. 10.  (1) Evaluarea gravităţii săvârşirii unei fapte se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante.

(2) În evaluarea gravităţii faptei contravenţionale se iau în considerare, dar fără a se limita la acestea, natura faptei săvârşite, împrejurările în care a fost săvârşită fapta, modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, durata abaterii, scopul urmărit, consecinţele produse, încălcările repetate, precum şi datele şi informaţiile consemnate în raportul agentului constatator/echipei de control.

 

CAPITOLUL IV

Circumstanţe atenuante şi agravante

 

Art. 11.   (1) La stabilirea şi individualizarea sancţiunii contravenţionale constituie circumstanţe atenuante următoarele împrejurări, fără a se limita la acestea:

  1. a) operatorul economic/profesionistul controlat furnizează dovezi că a pus capăt încălcării prevederilor legale imediat ce a luat cunoştinţă de declanşarea acţiunii de control sau în timpul desfăşurării acţiunii de control;
  2. b) operatorul economic/profesionistul controlat dovedeşte existenţa şi implementarea unui program de conformare pentru reintrarea în legalitate şi/sau repararea unui prejudiciu cauzat consumatorilor;
  3. c) starea de dificultate financiară a operatorului economic/profesionistului controlat.

(2) La stabilirea şi individualizarea sancţiunii contravenţionale, comisia ţine cont de existenţa circumstanţelor agravante pentru contravenient, precum:

  1. a) săvârşirea de către acelaşi operator economic/profesionist controlat a unei încălcări identice sau similare, de cel puţin două ori, în decursul a 12 luni consecutive;
  2.  b) refuzul de a coopera cu autoritatea sau obstrucţionarea desfăşurării acţiunii de control.

 

CAPITOLUL V

Dispoziţii finale

 

Art. 12.   Decizia de stabilire şi individualizare a sancţiunii contravenţionale emisă de comisie, împreună cu toate celelalte înscrisuri, constituie anexe la procesul-verbal de constatare a contravenţiilor.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare