Revoltă în rândul proprietarilor de restaurante, după ordinul emis de Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor. Acesta îi obligă să afişeze pe meniuri şi informaţii nutriţionale. Prin noua reglementare, ce va intra în vigoare din 20 decembrie, consumatorii vor şti ce ingrediente şi aditivi se află în produsele comandate. Multe restaurante vor fi închise pentru că nu se vor putea conforma acestui ordin, susţin proprietarii, citați de Știrile TVR.
Ordinul emis de Autoritatea pentru protecția consumatorilor la sfârșitul lunii trecute obligă toate restaurantele să afișeze mai multe informații despre mâncărurile pe care le servesc. Astfel, în dreptul fiecărui preparat, pe meniu trebuie să fie enumerate ingredientele, dar și cantitățile de grăsimi, acizi grași saturați, zaharuri și sare. Mai mult, consumatorii ar trebui să afle, tot din meniu, care este valoarea nutrițională și ce aditivi au fost folosiți.
”E și caraghios. În străinăte n-am vazut o listă de meniu încărcată cu toate acesta date. Luăm un produs de la un furnizor, mâine de la altul… eu trebuie să fac niște analize, să duc produsul meu finit la laborator, nu avem timp de așa ceva”, ne-a declarat Nicolae Bucovală, preşedinte Organizaţia patronală Mamaia-Constanţa.
Proprietarii de restaurante susțin că un fel de mâncare conține mai multe ingrediente, iar fiecare are propriile valori nutriționale. Pentru a putea fi calculate și adunate, ar fi nevoie de ajutorul unui nutriţionist, însă acest lucru înseamnă cheltuieli foarte mari.
”Trebuie să găsim o variantă în care să colaborăm cu nutriţionişti. Un calcul al acestor valori, doar pentru un singur produs, ar putea costa între 100 şi 200 de euro. Ceea ce va ajunge la un restaurant, cu un meniu nu foarte variat, destul de mult. Plus că nimeni nu stă în baza unui meniu tot timpul anului”, a spus și Roxana Cojocea, președinte Organizația Patronală de Turism Poiana Brașov.
”Eu nu zic că nu este bine, dar trebuie să ne gândim la o limită. Tare mi se pare exagerat și în bătaie de joc”, susține Lahme Bolat, proprietar restaurant.
Totuși, președintele ANPC își apară decizia:
”Burta trebuie să știm din ce burtă e, shaorma cu de toate trebuie să știm din ce e făcută. Dacă din produsele ambalate le putem afla, inclusiv coeficientul caloric, de ce nu putem afla asta de la restaurant”, spune Horia Constantinescu președintele Autorității pentru Protecţia Consumatorilor.
Ordinul Autorității pentru Protecția Consumatorilor intră în vigoare din 20 decembrie și se referă inclusiv la restaurantele care își vând preparatele online. În acest caz, informațiile trebuie menționate pe site-ul de prezentare, pe eticheta de preț sau pe ambalajul de transport.