Salvați Copiii: 82% dintre elevi au fost martori la situaţii de bullying în şcoala în care învaţă

Ameninţarea cu violenţa fizică, umilirea, răspândirea de zvonuri cu caracter denigrator, excluderea din grup sunt situaţii cu care copiii se confruntă frecvent în şcolile din România: datele centralizate de Salvaţi Copiii România în urma consultării online a copiilor (iunie 2022) arată că 82% dintre elevi au asistat în calitate de martori la situaţii de bullying în şcoala în care învaţă, 73% în clasa în care învaţă, iar în grupul de prieteni 45%.

Impactul psiho-emoţional este cu atât mai puternic, cu cât copiii au ieşit vulnerabilizaţi din cei doi ani de pandemie: un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate şi a avut nevoie de consiliere şi suport psiho-emoţional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenţilor, mergând până la consecinţe extrem de grave, şi anume tentative de suicid.

Anul acesta, Tabăra Sănătăţii va primi 100 de copii şi tineri din întreaga ţară, pentru a învăţa cum să îşi gestioneze anxietatea sau alte emoţii puternice şi cum pot avea relaţii mai bune cu cei din jurul lor.

Ajunsă la cea de-a patra ediţie, Tabăra Sănătăţii, parte din proiectul Alegeri Sănătoase derulat de Salvaţi Copiii cu sprijinul Kaufland România, are loc în perioada 16 – 19 august, la Poiana Braşov. Pe parcursul a patru zile, prin intermediul atelierelor şi activităţilor outdoor, participanţii vor explora tema: „Eu în armonie cu mine, cu ceilalţi şi cu natura”.

Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România, atrage atenţia asupra importanţei politicilor publice care să vizeze sănătatea emoţională a copiilor: „Ultimii ani au fragilizat sănătatea psiho-emoţională a copiilor, iar copiii trăiesc emoţii puternice, pe care nu ştiu să şi le gestioneze şi atunci apar manifestări ca anxietatea, depresia, furia şi chiar bullying-ul, la şcoală. Este important să recunoaştem semnele, să vorbim cu copiii şi să desfăşurăm activităţi care să îi reînveţe să fie împreună, să se joace şi să construiască relaţii sociale pozitive”.

CONTEXT

Un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate şi a avut nevoie de consiliere şi suport psiho-emoţional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenţilor, mergând până la consecinţe extrem de grave, şi anume tentative de suicid. În doar 8,1% dintre cazurile care au apelat la serviciile de consiliere ale psihologilor organizaţiei în primul an de pandemie, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic (opoziţionism, ADHD/ADD, tulburări de vorbire, intelect liminar sau tulburări de neurodezvoltare), arată datele unei anchete realizate de Salvaţi Copiii România în luna iunie.

De asemenea, cercetările recente realizate de Save the Children la nivel internaţional evidenţiază faptul că unul din patru copii se confruntă cu anxietatea. De la debutul pandemiei, aproximativ 65% dintre copii au sentimente de neputinţă, de singurătate şi de frică de izolare de cei dragi.

În anul marcat de restricţiile sociale impuse de pandemie, printre care închiderea şcolilor şi trecerea la educaţia online, centrele de consiliere ale Organizaţiei Salvaţi Copiii au preluat copii şi adolescenţi care au dezvoltat diferite tulburări emoţionale, în proporţie majoritară dezvoltate pe fondul contextului psiho-social.

Astfel:

– Cele mai frecvente diagnostice în cazul preşcolarilor au fost reprezentate de anxietate şi anxietatea şcolară (dificultăţile de readaptare şcolară).

– Diminuarea concentrării la orele online, precum şi scăderea abilităţilor şi a interacţiunilor sociale au condus la multiplicarea episoadelor de furie şi irascibilitate.

– Imposibilitatea de a face activităţi în aer liber şi de a ieşi în afara casei a intensificat comportamentele de tip anxios.

Încă din 2016, Salvaţi Copiii România atrăgea atenţia asupra extinderii fenomenului de bullying, dacă nu se iau măsuri complexe pentru reducerea violenţei din şcoli. Primul studiu naţional cu privire la fenomenul de bullying în şcolile româneşti, lansat de Salvaţi Copiii în 2016, arăta că:

– 73% dintre elevi au fost martorii unei situaţii de bullying în mediul şcolar;

– 3 din 10 copii sunt excluşi în mod constant din grupul de colegi;

– 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi;

– 1 din 4 copii a fost umilit în faţa colegilor.

În urma acestor analize de context, Organizaţia Salvaţi Copiii România a dezvoltat o serie de intervenţii focusate, cu scopul de a diminua fenomenul bullying-ului, testând grupul de acţiune antibullying în şcoli şi contribuind major la adoptarea normele metodologice de aplicare a Legii împotriva violenţei psihologice – bullying-ului.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare