Scandal de amploare. În loc de 30 de piloți ucraineni, cum a fost prezentat de Iohannis, România s-a angajat, de fapt, să instruiască pe avioanele F-16 până la 350 de ucraineni; peste 2 miliarde de euro alocate în acest sens din banii românilor

„Un scandal de amploare a izbucnit deja în Parlament, după ce au început să răsufle adevăratele discuții din CSAT. Astfel, în loc de 30 de piloți ucraineni, cum a fost prezentat de președintele Klaus Iohannis în scrisoarea de informare pentru parlamentari din luna martie, România s-a angajat, de fapt, să instruiască pe avioanele F-16 până la 350 de ucraineni. Acest lucru înseamnă costuri uriașe din bugetul țării, care vor depăși 2 miliarde de euro”, scrie national.ro.

„Indignați și ei de deciziile antinaționale luate în CSAT, parlamentarii PSD au început să ”dea din casă” și să semnaleze că România s-a obligat să instruiască pe avioanele F-16 nu 30 de piloți ucraineni, ci 350, ceea ce schimbă total datele problemei. ”Surse din cadrul deputaților PSD au confirmat că ordonanța a luat în calcul instruirea a 350 de piloți ucraineni. În martie, în scrisoarea de informare a președintelui Klaus Iohannis pentru Parlament, se vorbea doar despre pregătirea a 30 de piloți ucraineni la Fetești, despre transferul pe teritoriul României a tehnicii militare livrate de o țară baltică și despre acordarea din partea țării noastre a suportului în ceea ce privește tehnica militară, ultimul punct fiind foarte ambiguu formulat. Acum, în proiectul de ordonanță, nu se specifică numărul piloților ucraineni pe care ne obligăm să-i instruim, însă cert este că ei, în CSAT, știu acest lucru. Iar costul pentru instruirea unui singur pilot ajunge la 6 milioane de euro, ceea ce înseamnă peste 2 miliarde de euro cheltuiți din banii României”, ne-a declarat deputatul Dumitru Viorel Focșa.

Potrivit unei analize a Pentagonului, este nevoie de minimum 4-5 luni pentru instrucția piloților ucraineni pe F-16, deși, în condiții normale, pregătirea pe un astfel de avion ar trebui să dureze cel puțin 2 ani. Deputatul Dumitru Viorel Focșa mai arată că polonezii au fost foarte prudenți, acceptând doar reparații la tehnica militară ucraineană, în timp de România se expune în mod riscant.

Senatorul Gheorghe Adrian Cătană i-a adresat o interpelare ministrului Apărării, Angel Tîlvăr, solicitându-i să confirme sau să infirme cifra de 350 piloți ucraineni care vor fi instruiți în România, în baza de la Fetești. ”Guvernul României a pus în dezbatere publică pe 10 iunie Ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind finanţarea de către România a instruirii personalului ucrainean în cadrul facilităţii de instruire pentru personalul care operează aeronave F-16 din Baza Aeriană-Feteşti. Proiectul a surescitat opinia publică întrucât lasă impresia că ne implicăm din ce în ce mai mult într-un război care nu este al nostru. Pe această cale vă solicit să-mi răspundeți în scris la următoarele întrebări: Este adevărat că instruirea și licențierea unui pilot de avioane F16 costă 6,8 milioane de euro?

Dacă răspunsul dumneavoastră este negativ, atunci cât costă? Este adevărat ca România s-a angajat să instruiască în jur de 350 piloți ucraineni? Dacă răspunsul dumneavoastră este negativ, atunci câți? Este adevărat ca România va plăti 2,4 miliarde de euro pentru instruirea piloților Ucraineni? Dacă răspunsul dumneavoastră este negativ, atunci cât va plăti? ⁠De ce în proiectul de OUG nu apare scris nimic explicit la secțiunea a 4-a impact financiar? E adevărat că aceste sume au fost deja bugetate înainte de a fi adoptat OUG-ul?”, se arată în interpelarea senatorului Gheorghe Adrian Cătană adresată șefului MApN.

În luna iulie a anului trecut, Consiliul Suprem de Apărare Țării a adoptat o hotărâre prin care se puneau bazele creării în România a unei facilități de instruire a piloților pentru operarea avioanelor F-16. ”Împreună cu alți aliați și cu compania care proiectează acest avion de luptă, va fi creat, în România, un hub regional pentru antrenamentul piloților care vor zbura pe aceste avioane. Aici vor fi pregătiți piloții români care operează aeronave F-16, urmând ca facilitatea să fie deschisă ulterior și participării piloților din statele aliate și partenere NATO, inclusiv din Ucraina”, se preciza în hotărârea CSAT. Ce nu s-a spus atunci este că hub-ul regional este, de fapt, pe banii României, care va fi obligată să cheltuiască miliarde de euro din împrumuturi externe”, scrie national.ro.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare