Senatorul Florin Cârciumaru a adresat o interpelare ministrului Educaţiei, Valentin Popa, în care îl întreabă pe acesta dacă ar fi necesară modificarea OMECS nr. 5109/2014 privind încadrarea absolvenţilor Facultăţii de Psihologie, specializarea Psihopedagogie, învăţământ de lungă durată.
Astfel, spune senatorul PSD, absolvenţii respectivi ar putea, astfel, să fie încadraţi nu numai în învăţământul special primar/învăţământul special gimnazial ca profesor –educator, ci şi în învăţământul normal prescolar, primar şi gimnazial general.
„După cum ştim cu toţii, tot mai mulţi elevi din ţară au părinţii plecaţi la muncă peste hotare sau sunt afectaţi grav de condiţiile de trai de acasă, iar aceste probleme pun amprente severe asupra dezvoltării personalităţii şi educaţiei copiilor. Potrivit Organizației Salvați Copiii, în 2017, numărul copiilor care aveau unul sau ambii părinți plecați la muncă în străinătate era de 16.714, în Regiunea de Dezvoltare Sud-Est, dintre care peste 3.700 copii în județul Constanța, 6.218 — în județul Galați, 3.238 copii în Vrancea, 2.061 — în județul Buzău, 1.188 copii în județul Tulcea și 301 copii în județul Brăila”, a argumentat Cârciumaru în interpelarea sa.
- Geografic, a arătat senatorul, datele arată că regiunile cele mai afectate de fenomenul migraţiei economice a părinţilor sunt vestul ţării (Banat, Crişana, Maramureş), unde proporţia elevilor de gimnaziu care au părinţi în străinătate este de 27% din numărul total de elevi, şi Moldova, unde este de 25%.
“Oricat de dramatice ar fi aceste cifre, sunt lucruri pe care datele statistice nu le pot transpune în realitate, cum ar fi abandonul şcolar, traumele emoționale şi fragilizarea acestor copii, nevoiți să crească cu unul sau, în foarte multe cazuri, cu ambii părinți prezenți în viața lor doar prin telefon, de la distanță. Dincolo de acestea însă sunt probleme grave, cotidiene cu care acești copii se confruntă zi de zi, pentru că, în multe situații, nu există un reprezentant legal în grija căruia să fi fost lăsați.”, a arătat Florin Cârciumaru.
- Totodată, pentru ca echilibrul emoțional al copiilor să nu aibă de suferit, serviciile de informare și consiliere, pentru ei și cei în grija cărora rămân, sunt esențiale însă, atrage atenţia senatorul PSD, din păcate, sunt foarte greu accesibile pentru aceştia.
“Inspectoratele şcolare şi Direcţiile pentru Protecţia Copilului nu dispun de suficient personal calificat pentru a veni în sprijinul elevilor cu astfel de probleme şi traume emoţionale şi, de aceea, îmi permit să vă întreb dacă ar fi necesară modificarea OMECS nr. 5109/2014 privind încadrarea absolvenţilor Facultăţii de Psihologie, specializarea Psihopedagogie, învăţământ de lungă durată? Absolvenţii respectivi ar putea, astfel, fi încadraţi nu numai în învăţământul special primar/învăţământul special gimnazial ca profesor –educator (pagina nr 551 din Centralizatorul la Ordinul amintit), ci şi în învăţământul normal preşcolar, primar şi gimnazial general.”, a subliniat Florin Cârciumaru.