Site de „ştiri”, ÎNCHIS pentru fake news

Ministrul Afacerilor Interne, Ion Marcel Vela, a transmis către ANCOM, miercuri, propunerea Grupului de Comunicare Strategică de dezactivare a site-ului https://stiridemoment.ro.

  • Propunerea este întemeiată în baza articolului 54 din Decretul Prezidenţial numărul 195/2020, a informat Grupul de Comunicare Strategică.

Grupul de Comunicare Strategică a înaintat ministrului Afacerilor Interne propunerea respectivă după ce, în urma analizei, a rezultat că site-ul menţionat selectează şi preia trunchiat declaraţii şi informaţii pe care le titrează în formulări şi exprimări alarmiste, menite să genereze panica în rândul cetăţenilor.

  • Titlurile materialelor postate pe site-ul menţionat fie sunt complet false, fie nu au legătură cu decizii anunţate oficial de entităţile la care fac referire.

Astfel de titluri pot genera comportamente sociale neadecvate şi disproporţionate cu situaţia reală.

Totodată, site-ul în cauză nu are identitate şi nu au fost identificate persoane de contact. Un exemplu concret este articolul cu titlul „Se închid de luni Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour şi Lidl”, datat cu 15 martie 2020, accesibil la următorul link: https://stiridemoment.ro/se-inchid-de-luni-kaufland-auchan-metro-carrefour-si-lidl/.

Titlul materialului („Se închid de luni Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour şi Lidl”) nu are legătură cu ceea ce se prezintă în conţinutul articolului, respectiv o declaraţie a domnului Dan Şucu, proprietar al grupului Mobexpert, din data de 15 martie 2020, în care domnia sa anunţă decizia referitoare la compania pe care o conduce: https://www.facebook.com/MOBEXPERT/photos/a.904856669556659/3661410340567931/”, a detaliat Grupul de Comunicare Strategică.

Informaţiile prezentate în titlul articolului au fost infirmate în mod oficial de reprezentanţii companiilor în cauză, prin comunicatul dat publicităţii în data de 18 martie a.c. de Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România.

Articolul cu titlul „Se închid de luni Kaufland, Auchan, Metro, Carrefour şi Lidl” a fost distribuit intens pe reţelele sociale. Unica informaţie care apare în previzualizarea materialului (ex: Facebook) este doar cea conţinută în titlul materialului, fiind ilustrată de imaginea cu o persoană în faţa rafturilor goale şi menţiunea „Ştire de ultimă oră” (text de culoare galbenă)”, a precizat sursa citată.

Un alt exemplu de informaţie falsă, este cea publicată în 17 martie sub titlul „Guvernul pregăteşte în secret o mega-operaţiune de aducere în ţară a unor români din mai multe ţări”.

În corpul ştirii sunt citate surse, nefiind indicată nicio sursă oficială. Informaţiile sunt fără fundament. În realitate, toate demersurile întreprinse de autorităţile statului roman pentru aducerea în ţară a cetăţenilor români aflaţi pe teritoriile altor state au fost complet transparente şi comunicate în timp real pe canale oficiale de informare.

Un astfel de material are ca scop inducerea unei stări de neîncredere în Guvern şi în alte autorităţi ale statului român şi chiar propagarea unor teorii conspiraţioniste. De asemenea, Inspectoratul General al Poliţiei Române efectuează cercetări, în acest caz, pentru infracţiunea de comunicare de informaţii false.

Vă asigurăm de întreaga noastră disponibilitate pentru colaborare cu instituţiile mass-media de bună credinţă în scopul corectei informări a publicului”, a mai precizat Grupul de Comunicare Strategică.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare