Spitalul Universitar de Urgență București, Spitalul Județean de Urgență din Brăila și Spitalul Clinic de Urgență Sf. Ioan din Capitală au primit cele mai multe reclamații penrtru solicitarea de mită de către personalul medical, potrivit unui clasament întocmit de Anti-Bribery Synergy pe baza răspunsurilor pacienţilor din 352 unităţi medicale din întreaga ţară.
Raportul realizat de Anti-Bribery Synergy se bazează pe răspunsurile oferite de pacienții a 352 de unităţi medicale din întreaga ţară la întrebarea „Vi s-au solicitat bani sau atenţii de către medici sau asistente?” În total, au fost primite 3.800 de răspunsuri afirmative, scrie Hotnews.ro.
Anti-Bribery Synergy este un organism acreditat internaţional şi cu operaţiuni la nivel global specializat în audit, evaluare şi certificare a sistemelor de management anti-mită, bazate pe standardul internaţional ISO 37001. Topul mitei din spitalele românești a fost realizat de Anti-Bribery Synergy în cadrul unui proiect al Ministerului Sănătăţii, care a avut drept scop monitorizarea performanţelor operaţionale în domeniul combaterii mitei în spitalele din România.
Cu toate acestea, autorii raportului nu precizează care este ponderea pacienților care au răspuns la acest chestionar din totalul pacienților fiecăruia dintre spitalele care apar în top. Potrivit autorilor raportului, acesta a fost realizat prin „tehnici de regrupare și centralizare a datelor obtinute prin intermediul mecanismului de feedback, realizandu-se în urma prelucrarii de informatii agregate si sintetizate”. Perioada monitorizată a fost ianuarie 2019 – iulie 2019.
Potrivit unui Ordin de ministru adoptat în anul 2016, fiecare spital trebuie să le înmâneze pacienților, la externare, chestionare de feedback, iar răspunsurile trebuie transmise către Ministerul Sănătății.
Potrivit Ministerului Sănătății, mecanismul de feedback este un instrument de monitorizare cu privire la calitatea serviciilor a 352 spitale publice din Romania si este reprezentat de un chestionar aplicat prin SMS sau web ce cuprinde un set de 10 intrebari:
- 1. Cât de mulțumit sunteți de serviciile medicale oferite de spital?
- 2. Cât de mulțumit sunteți de activitatea și implicarea medicului?
- 3. Cât de mulțumit sunteți de curățenia din spital?
- 4. A fost nevoie să cumpărați medicamente sau alte materiale sanitare?
- 5. Cât de mulțumit sunteți de activitatea și implicarea asistentelor medicale?
- 6. Ați primit explicații clare cu privire la diagnostic și tratament?
- 7. Ați recomanda unei persoane apropiate să se trateze la acest spital?
- 8. Starea dumneavoastră de sănătate este mai bună după externare?
- 9. Vi s-au solicitat bani sau atenții de către medici sau asistente?
- 10. Doriți să raportați responsabilului anticorupție al Ministerului Sănătății faptul că vi s-au solicitat bani sau atenții?
Topul spitalelor din România unde personalul medical a solicitat mită în perioada ianuarie-iulie 2019 (sursa: Raportul Anti-Bribery Synergy):
1. Spitalul Universitar de Urgență din București – 153 de răspunsuri pozitive
2. Spitalul Județean de Urgență din Brăila – 147 de răspunsuri pozitive
3. Spitalul Clinic de Urgență Sf. Ioan din Capitală – 98 de răspunsuri pozitive
4. Spitalul Clinic Filantropia din București – 95 de răspunsuri pozitive
5. Institutul de Boli Infecțioase „Matei Balș” – 91 de răspunsuri pozitive
6. Institutul Clinic Fundeni din București – 87 de răspunsuri pozitive
7. Institutul Oncologic Al. Trestioreanu din București – 83 de răspunsuri pozitive
8. Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului Alessandru Rusescu din București – 80 de răspunsuri pozitive
9. Spitalul Județean de Urgență din Ploiești – 71 de răspunsuri pozitive
10. Spitalul Județean Argeș – 59 de răspunsuri pozitive