UE ia măsuri pentru a reduce emisiile de CO2 ale camioanelor / Grațiela Gavrilescu: Pentru prima dată, introducem obiective de reducere a emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele

Conform unui comunicat de presă al Ministerului Mediului, remis ecopolitic.ro, Președinția română a Consiliului UE a ajuns la un acord provizoriu cu reprezentanții Parlamentului European privind noi norme care stabilesc obiective obligatorii de reducere a emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele. Acordul provizoriu încheiat astăzi necesită aprobarea statelor membre.

Noile norme vor asigura că între 2025 și 2029 camioanele noi vor emite în medie cu 15% mai puțin CO2 față de nivelurile de emisii din 2019. Începând cu 2030, ele vor fi obligate să emită în medie cu 30% mai puțin CO2. Aceste obiective sunt obligatorii, iar producătorii de camioane care nu le respectă vor trebui să plătească o sancțiune financiară, sub forma unei prime pentru emisiile suplimentare.

  • Pentru prima dată, introducem obiective de reducere a emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele. Acordul de astăzi acoperă o lacună în legislația europeană de mediu. El asigură că sectorul vehiculelor grele începe să contribuie la rândul său la obiectivele noastre în domeniul climei. Suntem hotărâți să ne respectăm promisiunile asumate în temeiul Acordului de la Paris, a declarant Grațiela Gavrilescu, viceprim-ministru, ministrul Mediului și președintele Consiliului miniștrilor Mediului din UE.

camioaneConform aceleiași surse, pe lângă stabilirea obiectivelor obligatorii, colegiuitorii au convenit să consolideze sistemul de stimulente pentru vehiculele cu emisii zero și cu emisii scăzute din sectorul vehiculelor grele, față de ceea ce propusese Comisia Europeană.

Autobuzele și autocarele au fost excluse din sistemul de stimulente pentru vehiculele cu emisii zero și cu emisii scăzute, deoarece aceste tipuri de vehicule sunt deja stimulate prin alte măsuri.

”De asemenea, colegiuitorii au aprobat o serie de măsuri specifice care vor asigura disponibilitatea unor date solide și fiabile. Datele vor fi obținute prin dispozitive aflate la bord care monitorizează consumul real de energie și de combustibil al vehiculelor grele.

Chiar anul trecut Consiliul a adoptat un regulament care furnizează baza tehnică pentru noile norme, stabilind în detaliu modul în care emisiile de CO2 vor trebui monitorizate și raportate.” s-a mai precizat în comunicat.

Context și măsuri viitoare

Emisiile de CO2 generate de vehiculele grele, inclusiv de camioane, autobuze și autocare, reprezintă circa 6% din totalul emisiilor de CO2 din UE și 27% din totalul emisiilor de CO2 generate de transportul rutier. În iunie 2018, Consiliul a adoptat norme privind monitorizarea și raportarea emisiilor de CO2, precum și a consumului de combustibil ale vehiculelor grele noi. În prezent, dreptul UE nu prevede cerințe de reducere a emisiilor de CO2 generate de astfel de vehicule.

Comisia a adoptat propunerea cu privire la acest nou regulament la 17 mai 2018. Acesta are ca scop stabilirea standardelor de performanță privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele noi și, prin urmare, sprijinirea statelor membre pentru a-și atinge obiectivele de reducere a emisiilor convenite în cadrul Regulamentului privind partajarea eforturilor. Parlamentul European a convenit asupra poziției sale la 14 noiembrie 2018. Consiliul a convenit asupra poziției sale (abordare generală) la 20 decembrie 2018. Negocierile cu Parlamentul European au început la 8 ianuarie 2019 și s-au încheiat prin acordul de astăzi.

Acordul provizoriu încheiat astăzi necesită aprobarea statelor membre. De asemenea, el trebuie confirmat prin vot de Parlamentul European. După finalizarea acestor etape, poate avea loc adoptarea formală de Consiliu. Acest lucru se va întâmpla, probabil, până la sfârșitul lunii mai.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare