Comisia Europeană a adoptat miercuri un regulament de instituire a unei etichete a emisiilor generate de zboruri (FEL), care oferă o metodologie clară și fiabilă pentru calcularea emisiilor generate de zboruri.
Companiile aeriene care operează zboruri în interiorul UE sau care pleacă din UE vor putea să se alăture în mod voluntar acestei etichete, care va fi pe deplin operațională începând din iulie 2025. Până la începutul verii viitoare, pasagerii vor avea posibilitatea de a vizualiza și compara emisiile estimate de gaze cu efect de seră (GES) ale zborurilor lor, permițându-le să ia decizii de cumpărare în cunoștință de cauză.
În prezent, lipsa unei metodologii și a unor criterii comune pentru estimarea emisiilor generate de zboruri determină companiile aeriene și vânzătorii de bilete să raporteze nivelurile de emisii utilizând metodologii disparate care nu sunt neapărat comparabile. Eticheta privind emisiile generate de zboruri urmărește să schimbe acest lucru prin stabilirea unei metodologii fiabile și armonizate pentru estimarea emisiilor generate de zboruri, luând în considerare factori precum tipul de aeronavă, numărul mediu de pasageri și volumul de mărfuri la bord, precum și combustibilul de aviație utilizat.
Atunci când se caută zboruri sau se rezervă bilete online, alături de datele privind emisiile generate de zbor va fi afișat un logo dedicat, care garantează fiabilitatea informațiilor. Acest lucru îi va ajuta pe pasageri să ia decizii în cunoștință de cauză și îi va proteja de afirmațiile înșelătoare privind dezinformarea ecologică.
Eticheta de emisii de gaze cu efect de seră va sprijini tranziția aviației către zero emisii nete prin asigurarea unei concurențe loiale între companiile aeriene, prin promovarea utilizării combustibililor de aviație durabili (SAF) și prin sprijinirea reînnoirii flotei. Întrucât estimările se bazează pe date privind consumul real, aceasta va încuraja, de asemenea, companiile aeriene să opereze mai eficient și mai durabil.
Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (AESA) va fi responsabilă de estimarea emisiilor generate de zboruri în conformitate cu cele mai avansate standarde internaționale privind contabilizarea emisiilor generate de aviație. Această metodologie va permite o estimare echitabilă, transparentă și armonizată a emisiilor generate de zboruri pe baza celor mai recente performanțe pe aceeași rută.
Până la 1 februarie 2025, companiile aeriene care operează zboruri în interiorul UE sau care pleacă din UE pot opta să participe la eticheta emisiilor de zbor. În acest scop, acestea vor trebui să transmită AESA datele solicitate. Primele etichete de zbor vor fi apoi atribuite de AESA până la 1 iulie 2025 și se vor aplica zborurilor programate în sezonul de iarnă 2025.
Eticheta de emisii de zbor este prevăzută la articolul 14 din Regulamentul ReFuelEU în domeniul aviației. Prezentul regulament face parte din strategia mai amplă a UE de promovare a aviației durabile, cu accent pe creșterea gradului de utilizare a SAF prin diverse inițiative, inclusiv ReFuelEU în domeniul aviației, schema UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS) și alte măsuri. Obiectivul este de a asigura o concurență loială în industria aviatică, încurajând în același timp tranziția acesteia către practici mai durabile. Companiile aeriene din UE și din țări terțe, eligibile în cadrul ReFuelEU Aviation, pot alege să participe în mod voluntar la sistemul de etichetare a emisiilor de zbor. Pentru a menține condiții de concurență echitabile, sistemul interzice inițiativelor private să afișeze pasagerilor informații privind emisiile generate de zborurile UE, asigurându-se că toți operatorii respectă aceleași standarde.