Deputatul neafiliat Daniel Olteanu solicită Guvernului să identifice de urgență surse de la bugetul de stat în vederea construirii a 150 km de autostradă în Moldova, pentru a echilibra astfel alocările de fonduri care au nedreptățit pȃnă acum peste 25% din populaţia ţării.
Olteanu susține că tronsonul Tişiţa – Bârlad – Albiţa reprezintă prima opțiune pentru un drum de mare viteză în Moldova cu fonduri de la bugetul de stat, întrucât celelalte proiecte sunt eligibile pentru a fi realizate cu fonduri europene. Investiția propusă este vitală pentru racordarea judeţului Vaslui la un mare coridor de transport, dar şi pentru conectarea celor două capitale româneşti, Bucureşti şi Chişinău.
În cadrul unei declarații în Parlament, Daniel Olteanu a atras din nou atenția asupra politicilor guvernamentale în urma cărora regiunile bogate devin și mai bogate, în timp ce regiunile sărace sunt condamnate, în continuare, la sărăcie. Mai mult, Olteanu a avertizat membrii Guvernului că strategia actuală pentru scăderea decalajelor regionale este una „îngrijorătoare”, în condițiile în care se alocă fonduri uriașe pentru stimularea mobilităţii, adică părăsirea Moldovei, în locul fondurilor pentru infrastructură.
A investi 1 miliard de euro pentru a-i determina pe moldoveni să-şi părăsească locurile natale, în loc să fie alocați acești bani pentru marea infrastructură a Moldovei, este ″o alternativă inacceptabilă nu doar pentru Moldova, ci pentru România″, consideră deputatul independent.
″Prin intermediul mai multor întrebări şi interpelări adresate după alegerile din 2016 atât miniştrilor, cât şi prim-ministrului, pot să transmit fără marjă de eroare care este politica Bucureştiului în ceea ce priveşte Moldova.
M-au preocupat două mari teme, pe care nu le putem separa: scăderea decalajelor de dezvoltare între regiuni şi marile investiţii în infrastructură. Cu alte cuvinte, oprirea acestei politici guvernamentale în urma căreia regiunile bogate devin şi mai bogate, iar regiunile sărace continuă să fie condamnate la sărăcie. Autostrăzile din jurul Clujului şi drumurile de pământ din jurul Vasluliului sunt, vreţi – nu vreţi, parte a aceleiaşi Românii.
Ei bine, răspunsurile sunt simple. Dacă e vorba de fonduri europene, Moldova nu se califică sau ar putea avea autostrăzi peste încă o generaţie, în ritmul actual. Dacă e vorba de bugetul de stat, nu sunt bani.
România are acum 215 km de autostradă cu fonduri de la bugetul de stat, zero în Moldova. Pentru Moldova, care ar avea peste 25% din populaţia ţării, dacă ar reveni în ţară măcar o parte din cei care au fugit de sărăcie, nu s-au mai găsit fonduri la bugetul de stat. Pentru zona Bucureşti au fost bani, pentru zona Cluj au fost bani de autostrăzi, cu fonduri de la bugetul de stat.
Un minim echilibru, nu o favoare, nu o încercare de a diminua discrepanţele regionale, ar presupune identificarea urgentă a surselor de la bugetul de stat pentru construcţia a 150 km de autostradă în Moldova, aşa cum s-a putut în celelalte regiuni″, a declarat Daniel Olteanu, care a menționat că principala preocupare a Guvernului ar trebui să fie nu politicile de stimulare a mobilității care duc la depopularea Moldovei, ci investiţiile în infrastructura din această regiune. În context, deputatul a subliniat că tronsonul Tişiţa – Bârlad – Albiţa reprezintă prima opțiune pentru o autostradă în Moldova cu fonduri de la bugetul de stat.
″Având în vedere faptul că Tg. Mureş – Iaşi şi Bucureşti – Suceava sunt, conform răspunsurilor oficiale, finanţabile cu fonduri europene, prima opţiune pentru o autostradă în Moldova, cu fonduri de la bugetul de stat, o reprezintă tronsonul Tişiţa – Bârlad – Albiţa, care ar determina, pe lângă racordarea judeţului Vaslui la un mare coridor de transport, şi apropierea celor două capitale româneşti, Bucureşti şi Chişinău.
Repet, România a construit 215 km de autostradă cu fonduri de la bugetul de stat, dar niciun km în Moldova. Ca o ironie amară, moldovenii au construit autostrăzi cu fonduri de la bugetul de stat, dar nu la ei acasă.
Grav este că, în condiţiile lipsei investiţiilor în infrastructură, alternativa pe care o exprimă membrii Guvernului pentru scăderea decalajelor este una îngrijorătoare: fonduri pentru stimularea mobilităţii.
În loc să investim 1 miliard de euro în marea infrastructură a Moldovei, cheltuim 1 miliard de euro ca să-i determinăm pe moldoveni să-şi părăsească locurile natale, familia, poate chiar să se dezrădăcineze cu totul. Pentru că nu le facem drumuri, să pustiim Estul ţării!
Această alternativă este inacceptabilă nu doar pentru Moldova, ci pentru România!″, a susținut Daniel Olteanu în plenul Camerei Deputaților.