Deputatul USR Cătălin Drulă a scris pe contul său de Facebook despre dezastrul de pe pistele Aeroportului Otopeni din București și afirmă că, dacă USR ar fi la guvernare, problemele menționate de el nu ar exista.
„Pistele aeroportului Otopeni sunt într-o stare jalnică. Din pista 1 sar bucăți când decolează aeronave mari, iar pista 2 e închisă pe o treime din lungime de ani de zile. Asta în condițiile în care Compania „Aeroporturi București” a raportat un profit brut de aproape 400 de milioane de lei pe 2017! Sunt mai multe motive pentru situația asta dezastruoasă.
Pe primul loc este incompetența conducerilor succesive ale Companiei care au fost mai mult preocupate de căpușarea acesteia. Apoi, sunt si niște cauze sistemice legate de felul cum a fost creată Compania și făcută concesiunea pistelor.
Azi mi-a venit răspunsul la o interpelare legată de investițiile necesare la cele două piste și de dezvoltare unui nou terminal: http://www.cdep.ro/interpel/2018/r3287A.pdf
La pista 2 – un proiectant a întocmit documentația de intervenție și a livrat-o companiei în 21 decembrie 2017. De atunci… stă. Se așteaptă un aviz de la Inspectoratul de Stat în Construcții. De 4 luni!
La pista 1 – acum 6 luni, Compania ne-a spus în Comisia Transporturi că le trebuie o expertiză tehnică care să spună în ce stare e pista și ce e dedesubt pentru ca ulterior, pe baza ei, să se facă proiectul de intervenție. Situația la zi: „a fost înaintată documentația către Consiliul de Administrație” și „se așteaptă un aviz”.
Situația trenează de ani de zile și a devenit din ce în ce mai critică, dar iată stăm jumătate de an după un aviz de la CA și unul la ISC… cuvintele sunt de prisos.
În plus – n-ajută deloc felul cum a fost făcută concesiunea pistelor prin HG 1208/2009: modernizările trebuie finanțate de la bugetul de stat (deși compania are profit anual de 400 de milioane de lei).
Asta trebuie schimbat urgent. Înțeleg că e pe circuit o HG în sensul acesta, dar stă blocată pe la Ministerul Justiției (cc Liviu Dragnea).
Pe de-o parte efectuarea modernizărilor cu bani de la buget impune o birocrație infernală (aprobare de HG de indicatori tehnico-economici, fișă de investiții la MFP, alocare bugetară anuală, etc).
Pe de altă parte e profund incorect – adică compania operează și utilizează aceste infrastructuri date în concesiune obținând profituri enorme, dar investițiile pentru menținerea la parametri trebuie să le facă tot statul.
Păcatul originar este în schimb într-o lege din 1998 cu nr. 213 care definește ce e domeniu public al statului. Aici sunt incluse și pistele de decolare-aterizare. O fi părut o idee bună, naționalist-protecționistă („nu ne vindem pistele”), dar nu face decât să încurce dezvoltarea aeroporturilor.
Spre exemplu, în cazul unei Companii precum CN Aeroporturi București i-ar fi mult mai ușor să-și desfășoare programele de investiții, dacă n-ar trebui să bată la ușile ministerelor să le ceară voie (sau bani, cum spuneam mai sus) pentru acele bucăți care-s domeniu public (pistele, căile de rulare si platformele de îmbarcare).
Prevederea din lege e un anacronism care bineînțeles ar putea fi ușor schimbată dacă majoritatea parlamentară ar vrea (din nou cc Liviu Dragnea).
Dar cauza principală – dincolo de problemele birocratice – rămâne incompetența conducerilor CNAB, interferența politicului (să ne amintim de demiterile ilegale operate de Dan Șova) si căpușarea companiei (de ex., angajarea fictivă a unor pile și relatii – cc Liviu Dragnea).
Toate problemele de mai sus sunt rezolvabile și le-am rezolva dacă ar fi USR la guvernare cu majoritate în Parlament. Dar avem PSD la guvernare și deocamdată nu putem decât să le spunem ce-ar trebui făcut și să sperăm ca se apucă o dată de treabă”, spune deputatul USR Cătălin Drulă.