USR: Legile educaţiei nu au decât o singură motivare – satisfacerea orgoliului preşedintelui Iohannis

USR consideră că modificările la legea Educaţiei naţionale propuse de Ligia Deca arată încă o dată, dacă mai era nevoie, că cei care au lucrat la ele nu înţeleg cauzele şi sursele problemelor învăţământului românesc. Legile au fost scrise doar pentru satisfacerea orgoliului preşedintelui Klaus Iohannis.

Programul preşedintelui Iohannis, inspiraţional numit „România Educată” a fost redus dramatic la simpla luptă pentru reducerea analfabetismului funcţional şi, eventual, reducerea abandonului şcolar. O Românie cu adevărat educată nu ar trebui să se reducă doar la aceşti doi indicatori, care arată, în fapt, cât de needucată este România, acuză USR.

„De ce avem nevoie de o nouă lege? Un prim răspuns este că pare mai degrabă un proiect de vanitate al preşedintelui Iohannis, care, la finalizarea celui de al doilea mandat, simte nevoia să lase ceva în urmă, măcar un nou pachet legislativ. Dar din aceste texte de lege lipseşte atât viziunea, cât şi curajul de a face reforme reale, reforme aşteptate de elevi, aşteptate de profesori, aşteptate de părinţi. E, mai degrabă, un compromis. Este ca o barcă ciuruită pe toate părţile, în care cineva mai bate nişte cuie şi eventual mai vopseşte velele”, spune senatorul USR Ştefan Pălărie.

Unul din aspectele cele mai importante care lipseşte este asigurarea finanţării sistemului de învăţământ, iar asigurarea unei salarizări decente pentru profesori riscă să devină câmpul de luptă între ministrul PSD-ist al Muncii – care ar vrea ca PSD să „crească salariile profesorilor” şi ministrul PNL-ist al Educaţiei – care vrea ca ea să crească salariile profesorilor.

La rândul ei, senatoarea USR Silvia Dinică, membră a comisiei de învăţământ din Senat, consideră că modificarea legilor ar fi trebuit să pornească de la identificarea corectă a problemelor şi găsirea, împreună cu toţi factorii implicaţi: profesori, experţi în educaţie, elevi, studenţi, părinţi, autorităţi publice locale, a soluţiilor ce se impun, în cadrul unor dezbateri reale. Cele 10 zile în care legile vor fi în consultare publică sunt insuficiente pentru o dezbatere reală.

„Aceste texte puse în transparenţă publică, după multe aşteptări şi multă secretomanie, au nevoie de modificări radicale şi, în consecinţă, USR îşi va asuma mai departe în Parlament acest rol teribil de important. Vom susţine amendamentele societăţii civile, ale părinţilor, ale elevilor şi vom propune modificări menite să aducă aceste legi la un nivel măcar acceptabil”, spune Silvia Dinică, senatoare USR.

USR atrage atenţia că modificările la legea educaţiei naţionale propuse de Ligia Deca nu rezolvă o serie întreagă de probleme precum:

– Asigurarea alocării reale a 6% din PIB pentru educaţie

– Asigurarea echităţii la admiterea în liceu, prin alocarea a 60% din locuri pentru care se organizează o admitere distinctă, stimulând sistemul nociv al meditaţiilor.

– Asigurarea unui nivel de salarizare decent, în special pentru profesorii debutanţi,

– Nerezolvarea problemei incompatibilităţilor pentru funcţii de conducere;

– Continuarea funcţionării şcolilor fără aviz IGSU,

– Incertitudini privind asigurarea transportului şcolar,

– Lipsa unei direcţii clare în privinţa autonomiei unităţilor de învăţământ,

– Plagiatele in mediul universitar,

– Eliminarea feudalizării universităţilor.

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare