Protecția datelor personale, marcată la nivel global pe 28 ianuarie 2024

An de an, pe măsură ce tehnologia digitală ajunge pe noi culmi, importanța protejării datelor personale în lumea online devine un subiect cu atât mai relevant de pus în centrul atenției publicului. În 2024, cu inteligența artificială deschizând noi oportunități și implicit noi riscuri de securitate pe internet, Ziua Protecției Datelor, marcată pe data de 28 ianuarie, merită mai multă atenție decât oricând până acum.

Istoricul momentului 28 ianuarie

Un moment de celebrare a protecției datelor, asociat cu o anumită zi din an, a fost decis în anul 2012. De atunci, toate statele membre ale Consiliului Europei marchează Ziua Europeană a Protecției Datelor, eveniment ce beneficiază de suportul Comisiei Europene pentru promovarea dreptului la viață privată și la protecția datelor personale.

Între timp, această zi a protecției datelor a devenit sărbătorită la nivel global, pe data de 28 ianuarie, numită, în afara Europei, Ziua Confidențialității sau Ziua Protecției Datelor (Data Protection Day). La această dată, guvernele, parlamentele, organismele naționale de protecție a datelor și alți actori instituționali desfășoară activități pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la drepturile la protecția datelor cu caracter personal și la confidențialitate.

Raționamentul subiectului are însă o origine mai îndepărtată decât am crede, dintr-o perioadă în care astfel de subiecte nici nu erau pe agenda publică, pentru că mediul online era practic inexistent. Totuși, pe data de 28 ianuarie 1981, la Strasbourg s-a semnat Convenția nr. 108 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea automată a datelor cu caracter personal – act internațional în domeniul protecției datelor la care au aderat zeci de state din Europa și nu numai. Desigur, datele personale trebuie protejate și dincolo de sfera digitală, la acel moment accentul fiind pe mediul offline.

Convenția 108 definește o serie de principii universale și conține prevederi concepute astfel încât să asigure protecția vieții private a persoanelor fizice în raporturile acestora cu autoritățile publice sau organizațiile private. Marketingul – și implicit ceea ce numim acum spam – era de interes comercial și înainte ca tehnologia modernă să preia supremația comunicărilor. Mesajele publicitare nedorite și folosirea datelor personale se pot axa și acum pe servicii poștale, marketing direct în general, telefonie etc.

Mai mult decât atât, prin Protocolul Adițional al Convenției au fost introduse noi prevederi referitoare la autoritățile naționale de protecție a datelor personale și la transferul datelor personale, astfel încât să se asigure o platformă de cooperare între statele implicate în acest acord internațional.

Datele personale ale utilizatorilor, protejate tot mai strict

Cel puțin în Uniunea Europeană, deci și în România, datele personale ale utilizatorilor, online și offline, sunt ferm protejate prin legislația adoptată. După cum știm, ca cetățeni europeni, trebuie să ni se ceară acordul de fiecare dată când datele personale ne sunt prelucrate. Avem accesul la acestea, inclusiv opțiunea de a solicita ștergerea lor de la operatorul cu care interacționăm.

În mod curent, folosim datele personale pentru accesul la servicii diverse, de la cele de utilități, la cele de divertisment și nu numai. Pe internet, datele noastre personale sunt prelucrate – în scopul furnizării serviciilor – de operatori precum cei de streaming video (platformele cu filme și seriale și alt conținut de entertainment), comerț electronic (magazine online din diverse domenii) sau gambling. În industria de casino online, orice cont nou deschis trece printr-un proces de verificare (KYC) pentru a nu permite minorilor acces la jocuri de noroc și pentru a se evita orice tentativă de a juca folosind o altă identitate.

Trebuie subliniat faptul că, în mediul online, acolo unde ingeniozitatea infractorilor cibernetici este crescută, operatorii de date personale precum cei mai sus amintiți au obligația de a implementa tehnologii de ultimă generație, astfel încât securitatea acestor date să nu fie compromisă.

Autoritățile pentru protecția datelor personale activează în fiecare din statele membre ale Uniunii Europene, cu rolul de a asigura respectarea principiilor de prelucrare a datelor personale. Ziua de 28 ianuarie, sărbătorirea anuală a Zilei Europene a Protecției Datelor Personale, constituie așadar un mijloc util de a aduce în atenția publicului importanța securității datelor personale.

Sursa foto: canva.com

Sursa: Articol de la partener

SHARE

URMĂREȘTE-NE PE

Campanii publicitare
    sales banner

Articole Similare